måndag 6 december 2010

Löjtackel,

Lite nygjorda tackel!
Hur förvarar ni era?

4 kommentarer:

Mogge sa...

Jag förvarar min på exakt samma sätt - i precis likadana lådor. Men jag tycker inte det är optimalt då tackel från olika rörisoleringar har en tendens att haka i varandra... Man skulle ha samma låda men med en skiljevägg i mitten.

HMK Tobbe sa...

Jag har på samma vis. Lindar en bit av ett liggunderlag runt å gummisnodd, för att slippa att de "hakar i" varandra.

Fiskebroder sa...

Vi testade ett tag med specialbyggda, tunna plyfalådor som tacklen spändes upp i men det blev alldeles för otympligt. Nu kör vi med Zip-påsar, såna som går att öppna och stänga. Brorsan har sina i en pärmliknande sak från Kinetic. Själv förvarar jag dom i en liten väska. Ett tackel/påse för att undvika trassel, mkt smidigt.
Mvh Micke

Johnny Storfan sa...

Har testat massa olika lösningar på detta. Dels som ni, dels med påsar med zippförslutning etc men har nu fastnad för detta:
Jag har "vanliga beteslådor" (rätt stora) med genomskinliga lock där man själv kan sätta dit "skiljeväggarna" till den fackstorlek man önskar.
När ett tackel ska ner så lindar jag helt enkelt upp tacklet, med början nere framför mörthjälmen, runt 2-3 fingrar, så att de bildas en ring alltså, sen när änden kommer snurrar/tvinnar jag in den i "ringen" en två-tre varv så att ringen håller sig. sen är de bara att lägga ner i ett tomt fack i lådan som vilket bete som helst- enkelt och inget som hakar i varann. Lite svårt att förklara men hoppas ni hajjar. (kan maila bild annars) Lådorna jag använder tror jag sväljer bortåt 15-20 tackel per låda.

Mvh Johnny Storfan